Co powinieneś
wiedzieć?
Przedstawiam Ci najważniejsze tematy dotyczące utworzenia strony internetowej czy sklepu internetowego.
To co tutaj przedstawiam wynika, z mojego doświadczenia i współpracy z różnymi firmami krajowymi i międzynarodowymi.
USŁUGI
Hosting
Domena internetowa
Własna poczta
Certyfikat SSL
Regulaminy
System płatności
Systemy płatności
Systemy szybkich płatności internetowych to bardzo ważna rzecz w każdym sklepie. Pozwala Klientowi w szybki i bezpieczny sposób zapłacić za zrobione zakupy. Możemy korzystać z krajowych lub międzynarodowych operatorów płatności.
Różnią się ilością obsługiwanych banków, systemami płatności, ilością operatorów kart płatniczych. Również opłaty i prowizje znacznie się różnią, od 0,4% do 4,1% wartości dokonanej transakcji.
Każda strona internetowa czy sklep, to tak naprawdę mnóstwo plików, zdjęć czy filmów, które są umieszczone na serwerach internetowych. Firma hostingowa udostępnia takie serwery.
Na stronę internetową lub blog wystarczy serwer o pojemności ok. 5 GB. Musi obsługiwać PHP (min. 7.x), Let’s Encrypt, MySQL, Apache 2.4 lub NGINX.
Koszt takiego serwera to około 70-150 zł rocznie.
Dla sklepu internetowego zalecam zdecydowanie większe pojemności – zdjęcia produktów i maile od klientów potrafią zajmować dużo miejsca. Tu zalecam min. 20 GB, aby mieć zapas miejsca. Wskazany serwer typu LiteSpeed.
Koszt takiego serwera to około 150-400 zł rocznie.
Domena internetowa to po prostu adres naszej strony czy sklepu np. www.nasz-sklep.pl. odpowiada za to specjalny system domen internetowch. Koszt zakupu wynosi w zależności od typu adresu, od 70 do 500 zł.
Koszt domeny .pl to ok. 60 z ł rocznie, koszt domeny com.pl to ok. 40 zł rocznie.
W skład hostingu wchodzi również miejsce na pocztę e-mail. Jeśli masz hosting i domenę, używaj firmowej poczty do kontaktu z klientami. Pisz do klienta z adresu np. biuro@nasz-sklep.pl, a nie np. staszek.kowalski.237@buziaczki.pl.
Używanie adresu z domeny firmowej, a nie prywatnego adresu e-mail, wzbudza u kupującego zaufanie do firmy i świadczy o jej profesjonalizmie. Adres firmowy można również przekierować tak, aby automatycznie poczta była przekierowana na Twój stały, prywatny adres.
Certyfikat SSL daje gwarancję bezpieczeństwa podczas dokonywania zakupów w sklepie. Gwarantuje, że nikt nie wykradnie danych karty płatniczej podczas płatności w sklepie.
Od kilku lat Google wręcz wymaga, aby strony internetowe były zabezpieczone takim certyfikatem. Jeśli mamy na stronie choćby formularz kontaktowy, to warto go używać. Niektóre wyszukiwarki strony bez certyfikatu traktują jako potencjalnie niebezpieczne dla użytkownika i utrudniają dostęp do nich. Również w wynikach wyszukiwania, taka strona ląduje na ostatnich miejscach listy wyników.
Można zakupić podstawowy certyfikat SSL w cenie ok. 100 zł rocznie, jednak niektóre firmy oferujące usługi hostingowe, oferują korzystanie z darmowych certyfikatów. Są one ważne jedynie 3 miesiące, ale najczęściej można skorzystać z automatycznego ich odnawiania. Dzięki temu, nie musimy się martwić o ważność certyfikatu.
Na każdej stronie musi być zamieszczona Polityka Prywatności, informacje o Cookies. W wypadku sklepu dodatkowo regulamin zakupów, reklamacji, zwrotów, dostaw i płatności.
Na zwykłych stronach (prywatnych lub np. hobbystycznych blogach) wystarcza zwykła Polityka Prywatności (wymóg stawiany przez UE), jednak fora dyskusyjne, strony na których można pisać komentarze czy też sklepy internetowe, muszą podawać więcej informacji. W wypadku sklepów, jesteśmy zobowiązani podawać mnóstwo informacji handlowych, ale również operatorzy płatności mogą wymagać od nas zamieszczenia kolejnych informacji. W przeciwnym wypadku nie uruchomią możliwości korzystania ze swoich usług.
Klienci sklepów wolą dokonać szybkiej płatności internetowej np. BLIK, karta płatnicza czy przelewy internetowe, niż tradycyjnym przelewem na poczcie czy w banku.
Wygoda i bezpieczeństwo płatności jest bardzo ważna dla płacącego klienta, z tego powodu należy spełnić wszystkie wymagania operatora takiego serwisu.
Oczywiście, operatorzy płatności mają cenniki swoich usług. Najczęściej jest to prowizja od każdej operacji – w wysokości ok. 1,15% do 4,5%. Wszystko zależy od konkretnego operatora i umowy jaką z nim podpiszemy.
W związku z procedurami związanymi z podpisaniem umowy, te sprawy załatwiamy na końcu całego procesu budowy sklepu. Zazwyczaj trwa to kilka dni, ale może potrwać też dłużej. Tempo wprowadzenia takiej funkcjonalności, nie jest zależące od Klienta, ani od postępu prac nad sklepem. Z tego powodu, moja pomoc w załatwieniu tej sprawy, jest odrębną czynnością i nie może stanowić jakichkolwiek zastrzeżeń, co do wykonania umowy utworzenia sklepu internetowego. Ostatecznie może się zdarzyć tak, że żaden krajowy operator nie będzie chciał podpisać umowy na obsługę danego sklepu. W takim momencie pozostaje skorzystać z operatorów zagranicznych (Klarna, Revolut i inne).